Sikeres cégeladás 20 lépésben

Keményen dolgozott, hogy eljuttassa a cégét oda ahol most áll. Tartozik magának annyival, hogy az eladást kellő körültekintéssel viszi véghez. Ehhez világos és jól kigondolt eladási stratégiára és előkészületre van szükség, melyhez ideális esetben érdemes akár már évekkel korábban elkezdeni a gondolkodást.

Nem mindig jut azonban több évnyi idő az előkészületekre, miközben a cégeladás az eladó szempontjából többnyire egy egyszeri, igen jelentős és komplex feladat, melyben nem szerzett napi rutint, és amely jó eséllyel hónapokon keresztül jelentős menedzsment kapacitást von el a napi üzletmenettől.

Kiemelt jelentősége van emiatt annak, hogy az eladót egy jól előkészített, világos folyamaton vezessék végig, és rendelkezésre álljon gyakorlott tanácsadó a folyamat lebonyolításához.

A cégeladásnak nincs kötött menetrendje, a gyakorlat kialakított azonban egy olyan világszerte követett sémát, amely elősegíti, hogy kialakuljon a felek között a sikeres adásvételhez szükséges mértékű bizalom.

Az alábbiakban 20 lépésben bemutatjuk a cégeladás menetét, a cégutódlás formái közül arra fókuszálva, amikor a vállalkozás átadása külső vevő számára történik. Természetesen kisebb eladó cégek vagy egyszerűbb ügyletek esetén kevesebb lépés is bőséggel elegendő lehet, míg bármely okból komplexebb ügyletek esetén ennél is több tennivalót kell számításba venni. Az olvasmányosság szem előtt tartásával igyekeztünk egyensúlyt találni ezen két véglet között, és nem elveszni olyan részletekben, amelyeket elég, ha a közreműködő tanácsadók ismernek. A sorozat tükörképe a cégvásárlás menetét fogja bemutatni a vevő szemszögéből. Amennyiben pedig a cégadásvétel során használt egyes fogalmak rövid leírását keresi, azokat megtalálja a cégadásvétel szótárban

Tartalomjegyzék

  Első rész

     Készüljön elő a cég eladására

     Döntsön az értékesítés csatornájáról

     Válassza ki a tanácsadóit

     Döntsön az eladási árról

     Készítse fel cégét

  Második rész

     A hirdetés és az információs melléklet szövege   

     Állítsa össze az adatszobát

     Első megbeszélések az érdeklődőkkel

  Harmadik rész

     Cégadásvétel strukturálása

     Szándéknyilatkozat

     Vevőjelölt(ek) kiválasztása

     Családtagok felkészítése

     Titoktartási megállapodás

     Átvilágítás

  Negyedik rész

     Cégadásvételi szerződés elkészítése és megtárgyalása

     Szavatosságvállalások és biztosítékok

     Saját pénzügyi terv

     Cégadásvételi szerződés aláírása

     Aláírás és zárás közötti időszak

     Cégadásvételi szerződés zárása

     Vételár kiigazítás

     Eladó további részvétele

     Összegzésként

Készüljön elő a cég eladására 

Eladóként számos döntést meg kell majd hoznia a cégértékesítési folyamat során. Könnyebbé teszi a folyamat irányítását, ha előzetesen információt gyűjt a cégeladás szokásos mentéről, előre végiggondolja a vállalkozás erősségeit, amelyre az eladás építhető, és összegyűjti esetleges kockázatait, tisztázza az eladással elérni kívánt céljait és ideális időtávját. Ennek figyelembevételével célszerű dönteni, hogy elérkezett-e ahhoz a ponthoz, amikor le tud mondani a cégéről és kész arra, hogy másnak átadja.

A cégeladás korántsem gyors folyamat, jelentősen növeli azonban a siker esélyét, ha időt és energiát tud szánni a felkészülésre. Függetlenül attól, hogy családon vagy cégen belül történik az átadás, vagy pedig külső harmadik személy a megcélzott vevő, érdemes minél korábban belefogni az előkészületekbe.

Döntsön az értékesítés csatornájáról

Az értékesítés feltehetőleg leghatékonyabb módja az erre a célra létrehozott hirdetési platform használata, mely a vevő keresését nagymértékben leegyszerűsíti azáltal, hogy egy helyre gyűjti a hasonló eladó cégeket és a potenciális vevőket.

Mind költségben, mind a tulajdonos idején rengeteget tud spórolni, ha nem az eladónak kell felkutatnia a potenciális vevőket. Egyúttal lehetőséget biztosít arra, hogy választása szerint az eladó saját maga kézben tartsa kézben a folyamatot, vagy ezt részben vagy egészben tanácsadóra bízza.

Válassza ki a tanácsadóit

Az adott ügyleten múlik, hogy milyen tanácsadók közreműködése szükséges az eredményes lebonyolításhoz. A szokásosan igénybe vett tanácsadók: könyvelő, adótanácsadó, cégeladási tranzakciókban jártas ügyvéd és tranzakciós tanácsadó.

Lehetséges, hogy ezen tanácsadók egy része már közreműködik a vállalkozása tevékenységében, ilyen különösen a cége könyvelője, míg más részüket kifejezetten a tranzakció lebonyolítására kell igénybe vennie.

Utóbbi körbe tartozik a tranzakciós tanácsadó. Amennyiben a cégadásvételi ügylet mérete és komplexitása indokolja, akkor a tranzakciós tanácsadó nem megkerülhető résztvevő. A szükséghez képest végigviszi a folyamatot, cégérték-becslést készít az eladó vállalkozásról, részt vesz az eladói és vevői oldal közötti kommunikációban, valamint koordinálja a saját oldal többi tanácsadójának munkáját.

Amennyiben részt vesz a folyamatban, akkor a folyamat elején jellemzően rajta keresztül lép kapcsolatba az eladó az érdeklődőkkel, és a tulajdonos már csak a legígéretesebbnek tűnő jelöltekkel való kommunikációba lép be közvetlenül.

Az ügylet méretének és sajátosságainak megfelelően további személyek is közreműködhetnek, például szavatossági biztosítás (warranty insurance) igénybevétele esetén.

Döntsön az eladási árról

Lehetséges, hogy saját maga meg tudja határozni, hogy vállalkozását milyen áron érdemes meghirdetni. A Private platformon ehhez segítséget adnak az eladó cégek értékének meghatározásához alkalmazott mérőszámok, amelyek előnye a relatíve könnyű alkalmazhatóságuk. Amennyiben pedig szakértő által készített értékbecslést venne ehhez igénybe, akkor a cégértékelési jelentés segít meghatározni azokat a tényezőket, amelyek a cég értékét befolyásolják az összehasonlítható tevékenységet folytató cégek árazásával összefüggésben.

Figyelemmel kell azonban lenni arra, hogy a cégérték ritkán egy objektíven meghatározható pontos összeg, hanem a számos tényező által befolyásolt szubjektív érték. A cégérték meghatározására emiatt több eltérő megközelítést alkalmazó értékelési módszer is létezik, és minden értékelési módszer egy többé vagy kevésbé eltérő becsült értékre vezet.

Ezzel együtt az értékbecslés eredménye világos kiindulópontot és erős támaszt jelenthet az eladási árról szóló tárgyaláson. 

Azt is érdemes felmérnie, igényt tart-e arra, hogy korlátozott ideig, de az adásvételt követően is részesedjen a vállalkozás eredményéből.

Készítse fel cégét

Készítse fel a cégét, hogy az egy külső szemlélő számára is minél nagyobb értéket képviseljen, és ezáltal maximalizálja a cégeladás során elérhető árat.

A cikk a következő linken folytatódik: https://uzletresz.com/hu/blog/sikeres-cegeladas-20-lepesben-elso-resz

Az oldalon megjelenő írások gyűjteménye

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Új szolgáltatásunk: uzletresz.com Private

Eladó cégek értékének meghatározása